Vak: Digital sports credits: 5
- Vakcode
- SKVH22DSP
- Naam
- Digital sports
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- I. de Vries
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Digital sports - Professioneel product
Leeruitkomsten
De keuzemodule Digital Sports geeft de Sportkundige handvatten om een digitale voorsprong te realiseren bij een sportorganisatie. Digital Sport zorgt voor een verhoogd bewustzijn rondom de kansen en bedreigingen van digitale toepassingen voor de sport, speelt in op actuele trends en ontwikkelingen in dit domein en weet deze kennis in te zetten om praktijkuitdagingen aan te pakken met de inzet van digitale kennis.
Inhoud
- Wat ga je leren?
Het speelveld van de module Digital Sports bestaat uit de volgende thema’s:
1. Esports
2. Gamification
3. Online communities (socials)
4. Email marketing
5. Artificial intelligence (AI)
6. Virtual reality (VR)
7. Augmented reality (AR)
Disclaimer: Er kunnen thema’s worden toegevoegd bij aanvang van de module, zodat we kunnen inspelen op de actualiteit.
- Hoe wordt er getoetst?
De keuzemodule wordt getoetst op de drie onderdelen masterclass, longread en kennissessie praktijkadvies. Deze onderdelen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en bepalen samen het eindcijfer voor de module Digital Sports.
De masterclass is een inspiratiesessie op één van de digitale thema’s en wordt georganiseerd door en voor studenten. Dit zal in de lessenreeks gaan plaatsvinden.
De longread is een kennisdocument op één van de digitale thema waar in groepsverband de eerste weken aan gewerkt wordt.
De kennissessie praktijkadvies is een individuele opdracht waarbij een analyse wordt gemaakt van de digitale stand van zaken van een zelf gekozen sportorganisatie. Op basis van deze analyse zal middels een confrontatiematrix drie digitale sportadviezen gekozen en ontworpen worden. Het praktijkadvies wordt op locatie aan de sleutelfiguren in de organisatie gegeven worden.
- Wat ga je doen?
De basisgedachte van de module is dat docenten en studenten gezamenlijk voor kennisontwikkeling zorgen. Omdat de meeste digitale thema’s relatief NIEUW zijn in de wereld van sport wordt er in deze module een groot appel gedaan op inbreng, kennis en ervaring van de student. De docent is een kennisbron maar kan niet zonder de inzichten die studenten zelf inbrengen. Tijdens de module wordt er dan ook een beroep gedaan op het zelfsturend vermogen (zelf literatuur bestuderen, zelf masterclasses organiseren, sportpraktijk betrekken etc.). Dus organiseer en coördineer de zaken goed. Zorg dat je aanwezig bent en goed voorbereid. Wees je bewust dat dit samenspel voorbereiding vraagt met mede studenten, met mensen betrokken in jouw beroepspraktijk (challenge en/of stage), met deelnemers in de sportpraktijk en met docenten.
De module bestaat uit drie onderdelen die de rode draad vormen voor het vak Digital Sports.
• Deel 1 legt de nadruk op analyseren en adviseren van digitale ontwikkelingen voor jouw sportorganisatie. We noemen dit onderdeel de kennissessie praktijkadvies (individueel).
• Deel 2 is gericht op inspiratie, kennisoverdracht en het aanleren van digitale vaardigheden. We noemen dit onderdeel de masterclass (team).
• Deel 3 zorgt voor de borging van de kennis in de sportpraktijk. We noemen dit onderdeel de longread (team).
- Wat is de tijdsinvestering?
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies