Vak: Ondernemen in de sport met doelgroepen credits: 5

Vakcode
SKVH22OSD
Naam
Ondernemen in de sport met doelgroepen
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.S.R. Lo-A-Njoe
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemen in de sport met doelgroepen - Performance assessment

Leeruitkomsten


In deze module wordt een onderzoekende houding gekoppeld aan een ondernemende houding. Centraal staat de realisering van een match tussen sportaanbod en sportvraag, gerelateerd aan een specifiek te duiden doelgroep. Het betreft hier een integrale combinatie van functionele managementgebieden (o.a. marketing, financiën, project management, organisatiekunde). Vanuit het ondernemerschapsproces start deze module met het zoeken naar een sport opportunity voor een te definiëren doelgroep, gevolgd door de exploratie en exploitatie van dat aanbod bij de doelgroep. De daadwerkelijke ontwikkeling en realisatie van het sportaanbod dient te volgen uit het reeds genoten onderwijs of training, de aansluiting bij doelgroep en de exploratie en exploitatie daarvan staan centraal in deze module.

-kan vanuit een ondernemerschapsproces perspectief een sportopportunity kenschetsen
-kan een doelgroep af bakenen, typeren en definiëren voor een sportaanbod;
-kan een aanbod realiseren in de sportpraktijk voor een doelgroep in lijn met een (potentiële) vraag;
-kan stakeholders identificeren en kenschetsen in relatie tot de match tussen sportvraag en sportaanbod en daar in te acteren naar (zoveel mogelijk) tevredenheid
-kan de match tussen vraag en aanbod verantwoorden met gebruikmaking van diverse basismodellen en technieken zoals VP, BMC, DiD
.   
 

Inhoud


Op basis van actuele ontwikkelingen in het sportlandschap wordt gevraagd een match te realiseren tussen enerzijds een sportaanbod, waar de studenten bekend mee zijn, c.q. expertise en een netwerk in hebben en anderzijds een specifiek nog nader te duiden doelgroep als sportvragers. Op ondernemende wijze dient hier vorm aan te worden gegeven, zodat er bewijslast wordt gecreëerd van de mate van match tussen vraag en aanbod in de sportpraktijk.
Duidelijk moet worden welke waarden van sport worden geladen, hoe de exploratie en exploitatie tot stand is gekomen. Bewijslast wordt gegenereerd door filmmateriaal uit de praktijk en de duiding van relevante kennisaspecten in een voorgeschreven sjabloon.

Literatuur
-Hattink, B. (2021) Sport & ondernemerschap. Deventer: OcNON
-Broeke, A. (2023) Op naar een vernieuwend sportlandschap, Deventer: OcNON
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies