Vak: Social en Online Marketing credits: 5
- Vakcode
- SKVH22SOM
- Naam
- Social en Online Marketing
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- I. de Vries
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Social en Online Marketing - Professioneel product
Leeruitkomsten
De module Sociale- en online marketing heeft als doel om het gedrag van een individu, een groep en maatschappij als geheel op een positieve manier te beïnvloeden middels een (online) sociale marketingcampagne.
Inhoud
- Wat ga je leren?
Kijkend naar de kern van sociale marketing in relatie tot de inzet van online marketing kan dit als volgt worden samengevat: Sociale marketing heeft als doel het creëren van sociale waarde voor individu als maatschappij in geheel. Sociale marketing probeert marketingconcepten te ontwikkelen en te integreren met andere benaderingen om gedrag te beïnvloeden dat individuen en gemeenschappen ten goede komt voor het grotere sociale goed (iSMA, 2023). De rol van online marketing draagt hier bij aan het effectief communiceren van de sociale waarde en is onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Sociale marketing moet zeker niet verward worden met de inzet van sociale media. Dit zijn twee verschillende marketing concepten.
De onderdelen in deze keuzemodule:
In de keuzemodule Sociale marketing en Online marketing staan we stil bij beide marketingconcepten die samen moeten resulteren in een sociale marketing campagne. De principes van sociale marketing zijn leidend bij het ontwerpen van een passende campagne voor de aan te pakken maatschappelijke uitdaging. Online marketing is ondersteunend bij het inrichten van een succesvolle campagne.
De volgende kennis en vaardigheden zullen aanbod komen in de module:
- Het sociale marketing concept en haar werkzame principes.
- De acht benchmarkcriteria van sociale marketing om grip te krijgen op het beïnvloeden van gedrag.
- De essentie van online marketing (Denk aan o.a. de marketingfunnel i.r.t. customer journey).
- De basis van online marketingtechnieken (met o.a. email-, social-, content-, displaymarketing etc.)
- De werking van het brein en het toepassen van de verleidingprincipes.
- Het communicatieproces met focus op strategie, contentplanning, uitvoering en evaluatie.
- Doelgroepanalyse o.b.v. sociale marketing, het creatieve concept, doelstellingen i.r.t. de marketingfunnel, contentplanning en creatie, de verleidingsprincipes, monitoren m.b.v. key performance indicators.
- Hoe wordt er getoetst?
- Wat ga je doen?
- Wat is de tijdsinvestering?
- Welke literatuur is verplicht?
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies