Vak: Sport business en development credits: 5
- Vakcode
- SKVP22SBD
- Naam
- Sport business en development
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- W.J. de Roos
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Sport business en development - Professioneel product
Leeruitkomsten
Competentieniveau 1
Inhoud
De (internationale) sportwereld is in continue verandering. (Aankomende) sportprofessionals geven daar mede een invulling aan. In dit studieonderdeel wordt op basis van sporthistorisch besef en eigen sportervaringen vanuit een niet vooraf vastgelegde context een innovatief sportconcept bedacht, ontworpen, ontwikkeld (en vermarkt). Dit sportconcept (sportdienst of sportproduct) dient met medestudenten (in de actieve sportpraktijk) daadwerkelijk uitgetest te kunnen worden.
In deze module leert de student de basisprincipes van ondernemen en ondernemerschap waarbij de methode design thinking centraal staat. In de eerste fase vindt onderzoek plaats naar de fit tussen doelgroep (problemen/wensen/behoeften) en de te ontwikkelen innovatie. De fit leidt tot een prototype dat in de praktijk getest en doorontwikkeld wordt tot een minimum viable product. Een zelf ontwikkelde sales- en marketingstrategie en de ontwikkeling van een verdienmodel geeft inzicht in hoe de introductie van een innovatie in de praktijk gemanaged moet worden. Op basis van het uitgevoerde diagnostisch onderzoek, het ontworpen concept en de test van (een deel) van het concept wordt getoetst door middel van een projectrapportage en een eindpresentatie.
Thema’s:
Design thinking
Prototypen
Waardepropositie
Customer journey
Persona’s
Sales en marketing
Verdienmodellen
Body of Knowledge:
Sportmarketing
Financieel management
De cursus omvat 2x2 uur per week werkcollege, zelfstudie en praktijkopdrachten. De opdracht wordt uitgevoerd in tweetallen.
Literatuur: o.a. Sport en Ondernemerschap EAN: 9789081718776
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies