Vak: Stimuleren sport- en beweegdeelname credits: 5

Vakcode
SKVP22SSB
Naam
Stimuleren sport- en beweegdeelname
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.T. Oljans
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Stimuleren sport- en beweegdeelname - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Na het volgen van deze onderwijsmodule ontwikkelt de student(e) een Body of Knowledge op het gebied van:
 
  1. Theorieën en modellen over gedragsverandering.
  2. Sport- en beweegdeelname in Nederland.
  3. De rol van bewegen als het gaat om gezondheidsbevordering.
  4. Interventies gericht op het bevorderen van sportdeelname in wijken en buurte.
  5. Gesprekstechnieken ten behoeve van gedragsverandering (o.a. motiverende gespreksvoering)
 

Inhoud

Bewegen het nieuwe normaal

Hoe kunnen mensen, actief en niet actief, gestimuleerd worden om meer in beweging te komen en/of in beweging te blijven? Misschien wel één van de belangrijkste taken van een Sportkundige. Om in beweging te komen, moeten mensen vaak hun gedrag veranderen. Gedrag veranderen is lastig, vraagt tijd en een aanpak die past bij de situatie en de persoon. In de basismodule stimuleren sport- en beweegdeelname gaan studenten aan de slag met theorieën en modellen over gedragsverandering. Hierbij staat de volgende onderwerpen centraal:
  • Gezondheid en de rol van sport en bewegen;
  • Inzicht en kennis over (veranderingen) in sport- en beweegdeelname in Nederland;
  • Het maatschappelijk belang van een actieve leefstijl;
  • De invloed van de sociale context en de omgeving op gezond gedrag;
  • Sociaal Ecologische gedragsbenadering (Sallis, Vo);
  • Model Positieve gezondheid als onderleggen voor de visie op gezondheid (Huber);
  • Persoonlijke-, sociale- en fysieke omgevingsdeterminanten voor sport en bewegen.;
  • Gedragsverklaringsmodellen (o.a. Stages of Change);
  • I-change model (De Vries et al., 2004)
  • Gesprekstechnieken: bijv. Motiverende gespreksvoering;
  • Begeleiden (eigen) coachee.

Het doel is om, ter voorbereiding op het schriftelijk tentamen, bovenstaande theorie, aan de hand van casuïstiek uit de praktijk, toe te passen op individueel niveau. Dat betekent concreet dat je als student gedurende de looptijd van de module aan de slag gaat met een ‘real life’ casus. Je gaat in je eigen omgeving op zoek naar iemand die jij als ‘coach’ kunt stimuleren om meer te sporten en/of te bewegen.
 
  • Voordat je start met de module vragen we je dus om in je eigen omgeving op zoek te gaan naar een coachee (cliënt) die niet of onvoldoende beweegt en/of sport.

Als student analyseer je de leefstijl van je coachee en kom je, op basis van theorie, met voorstellen over het beïnvloeden van gedrag dat passend is voor je coachee. De focus ligt niet alleen op het beïnvloeden van gedrag, maar ook op hoe dit in de praktijk uitgevoerd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een intake en het afnemen van de intake, het uitvragen van determinanten die het gedrag positief dan wel negatief beïnvloeden, het samen opstellen van een plan, motiverende gespreksvoering toepassen in gesprekken of het uitleggen van een beweegoefening, etc.

De totale studiebelasting van Stimuleren sport- en beweegdeelname (5EC) = 140 uur (5x28uur)
  • Hoorcollege:                               7 uur (1 uur per week)
  • Werkcolleges:                             14 uur (2 uur per week)
  • Voorbereiden op werkcolleges:     14 uur (2 uur per week)
  • Zelfstudie:                                   105 uur

Literatuur:
  • Gezondheidsbevordering en leefstijl, Een praktische inleiding (De Greeff & Lemmers). Tweede druk (2022).
  • Aanvullende artikelen en publicaties worden geplaatst in de actuele BB course.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies