Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Science
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Future Environments
Locaties
  • Groningen

Facility Management

Programmabeschrijving

Facility Management betreft de organisatorische functie die mensen, locaties en processen integreert binnen de bebouwde omgeving met als doel de levenskwaliteit van mensen en de productiviteit van de kerntaken te verbeteren (NEN-EN-ISO 41011, 2018). De opleiding Facility Management (FM) in Groningen is een opleiding waarmee de internationaal erkende titel Bachelor of Science kan worden verkregen.
De opleiding FM richt zich op de beleving van mensen in organisaties en ruimtes. Bedrijfskundige kennis wordt gecombineerd met ruimtelijke en technologische kennis om gastvrijheid, gezondheid en duurzaamheid in organisaties te bevorderen. De opleiding FM leidt studenten op tot professionals die werken vanuit interdisciplinariteit op het snijvlak van ruimte, infrastructuur, mens en organisatie.

In lijn met het Landelijk Opleidingsprofiel Facility Management (FM) gaat de opleiding uit van de visie dat een facility management professional een specialist is in het laten aansluiten van de ruimte en diensten op de beleving van de gebruikers. Met zijn of haar vakkennis, vaardigheden en houding weet hij anderen te overtuigen en te motiveren en zo bij te dragen aan aantoonbare toegevoegde waarde voor de organisatie. Hij of zijn is als een ‘linking pin’ tussen de ondersteuning (gebouw, dienstverlening) en het primaire proces en past daarin de vakinhoudelijke speerpunten gastvrijheid, gezondheid en duurzaamheid toe.

Afgestudeerde studenten van de opleiding FM zijn excellente young professionals, die vanuit een lerende en ontwikkelingsgerichte houding met ondernemingszin een maatschappelijk verantwoorde bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het (internationale) facilitaire werkveld.

Leeruitkomsten

De opleiding FM heeft de kerngebieden vertaald naar tien programma leeruitkomsten (PLO). Daarnaast zijn twee PLO’s geformuleerd die gerelateerd zijn aan persoonlijke vaardigheden. Deze twaalf PLO’s worden hieronder weergegeven.

Kerngebied Mensen
PLO1     De beginnend FM professional schat de behoeften en drijfveren van mensen in, weet daarin te voorzien en maakt daartoe afwegingen over productiviteit, gedrag, beleving en tevredenheid van mensen bij de inzet van facilitaire diensten en voorzieningen
PLO2     De beginnend FM professional geeft effectief leiding en voert verandering door in het algemeen en vanuit een facilitaire context

Kerngebied Ruimte
PLO3     De beginnend FM professional onderzoekt en analyseert de behoeften ten aanzien van de ruimtelijke werk-, leef en/of verblijfsomgeving en geeft advies over (nieuwe) ruimtelijke concepten zodat de organisatie haar doelstellingen kan verwezenlijken
PLO4     De beginnend FM professional draagt vanuit een facilitair oogpunt bij aan de locatiebepaling, aankoop, (her)ontwerp, ontwikkeling, verwerving, inrichting, beheer en onderhoud en het afstoten van de gebouwde omgeving aan een multidisciplinair team op strategisch en tactisch niveau

Kerngebied Technologie
PLO5     De beginnend FM professional draagt vanuit een facilitair oogpunt bij aan de locatiebepaling, aankoop, (her)ontwerp, ontwikkeling, verwerving, inrichting, beheer en onderhoud en het afstoten van de gebouwde omgeving aan een multidisciplinair team op strategisch en tactisch niveau
PLO 6    De beginnend FM professional verzamelt, analyseert en rapporteert informatie in relatie tot de facilitaire dienstverlening op basis van de informatiebehoefte en de juiste data

Kerngebied Services
PLO7     De beginnend FM professional analyseert en (her)ontwerpt het voor het primaire proces noodzakelijke geheel aan facilitaire services en schetst de inrichting van het beheersproces
PLO8     De beginnend FM professional richt processen in van (her)ontwikkeling, verwerving en ingebruikname van services en draagt daarmee bij aan de afstemming van beoogd en feitelijk gebruik (prestaties)

Kerngebied Processen
PLO9     De beginnend FM professional (her)ontwerpt de facilitaire processen op basis van de make, buy or alley vraag, specificeert volgens de gekozen (inkoop)strategie de gevraagde dienstverlening en organiseert de processen op basis van een (interne) klant-leverancier relatie
PLO10  De beginnend FM professional stelt facilitair beleid op dat aansluit op de organisatiestrategie op basis van interne en externe ontwikkelingen en (interne) klantvraag (en richt vervolgens de facilitaire organisatie in waarbij de samenhang tussen de deelprocessen centraal staan)

Kerngebied persoonlijke vaardigheden
PLO11  De beginnend FM professional toont aan over professionele vaardigheden te beschikken in een complexe professionele situatie c.q. omgeving
PLO12  De beginnend FM professional toont aan over een professionele houding te beschikken in een complexe professionele situatie c.q. omgeving

 

Programma

Facility Managementcredits

Jaar 3 Facility Management 60