Studenten aan de Academie voor Popcultuur verwerven vaardigheden die hen in staat stellen zelfstandig een professionele creatieve praktijk op te zetten op het gebied van popcultuur. Binnen de bacheloropleiding Popular Culture worden studenten toegerust met de vaardigheden die zij nodig hebben om de kerntaken van een artistiek professional/creatief ondernemer uit te voeren:
- Ontdekken & waarnemen. Trends en ontwikkelingen in de hedendaagse samenleving bestuderen in verband met je eigen creatieve praktijk, en leren jezelf in deze context te positioneren als kunstenaar en creatief ondernemer.
- Fantaseren & verbeelden. Inspirerende concepten op basis van persoonlijke kernwaarden onderzoeken, ontwikkelen en presenteren om een authentieke samenhang te creëren tussen artistieke productie en creatief ondernemerschap.
- Ontwerpen & testen. Diverse bètaversies van producten, diensten of evenementen maken en testen om een beeld te geven van de mogelijke creatieve/artistieke output en resultaten en deze te vergelijken en analyseren.
- Afmaken & leveren. Een volwaardig(e) product, dienst of evenement presenteren en leveren aan een publiek, doelgroep of klant.
- Plannen & aansturen. Het creatieve productieproces, de werkomgeving, de netwerken, de partnerschappen en de onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s aansturen, organiseren, verbeteren en inzichtelijk maken voor degenen die erbij betrokken zijn.
- Zaaien & oogsten. Een optimaal effect en rendement mogelijk maken door onderzoek te doen naar mogelijkheden om te investeren, ondernemen en oogsten.
De opleiding Popular Culture vereist van studenten een interdisciplinaire houding, zodat zij beter in staat zijn om verbanden te leggen en samen te werken als professionele kunstenaars en zij hun kansen als ondernemer in de creatieve sector kunnen optimaliseren. Het onderwijs en de beoordelingsmethoden van de Academie voor Popcultuur zijn praktijk- en productgericht, waardoor studenten ontdekken hoe het is om te werken, presteren en ondernemen in de echte wereld van de (internationale) popcultuur.
De bacheloropleiding Popular Culture bestaat uit 240 ECTS (een propedeuse van 60 ECTS en een vervolgprogramma van 180 ECTS).
De inhoud van het vervolgprogramma is gebaseerd op het internationale beroepsprofiel van een artistiek professional/creatief ondernemer.
Het vervolgprogramma omvat een major en een zelfgekozen minor. De major bestaat uit verplichte vakken en keuzevakken, waardoor de student een persoonlijk beroepsprofiel kan ontwikkelen binnen het domein van de popcultuur. Met de optionele minor kan dit profiel worden verbreed door onderwijs te volgen op een ander terrein dan popcultuur.
Aangezien Popular Culture een praktijkgerichte opleiding is, maken ook een stage (30 ECTS) en andere praktische opdrachten een essentieel en verplicht onderdeel uit van het programma, evenals een afstudeerproject (60 ECTS). Studenten aan de Academie voor Popcultuur krijgen een complete opleiding die zich onderscheidt door een praktische, ondernemingsgerichte aanpak.